• Размер на текста:
  • Намали размера на текста
  • Увеличи размера на текста

Решение 335 Протокол 22 от 24.04.2025 г.

По втора точка от дневния ред: Приемане на сборен бюджет на Община Балчик за 2025г.

Вносител: Николай Ангелов - кмет на Община Балчик

В залата присъстват 18 общински съветници

Поименно гласуване със „ЗА" - 17; „ПРОТИВ" - 0; „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ" - 1;

РЕШЕНИЕ № 335: На основание чл.52, ал.1 и чл.21, ал.1, т.6, във връзка с чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА, чл.94, ал.2 и ал.3 и чл. 39 от Закона за публичните финанси, във връзка с разпоредбите на ЗДБРБ за 2025 г., ПМС № 28 от 16.04.2025 г. за изпълнение на ЗДБРБ за 2025 г., Указания на МФ за съставянето и изпълнението на бюджета и Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на Общината:

1.Общински съвет Балчик приема бюджета на Община Балчик за 2025 година, както следва:

1.1. Утвърждава следните приоритети при разходване на бюджетни средства:

    1.1.1. Плащания по обслужване на общинския дълг.

    1.1.2. Плащания по проекти с европейско съфинансиране под формата на временни заеми.

    1.1.3. Заплати, осигурителни плащания, обезщетения, помощи, стипендии.

    1.1.4. Храна, отопление, осветление, издръжка на социални, здравни и образователни заведения.

1.2. Приходи в размер на 47 355 000 лв., съгласно Приложение №1, в т.ч.:

1.2.1.Приходи за делегирани от държавата дейности в размер на 22 748 390 лв., в т.ч.:

1.2.1.1. Обща субсидия за делегирани от държавата дейности в размер на 20 327 597 лв.

1.2.1.2. Преходен остатък от 2024 година в размер на 2 420 793  лв., съгласно Приложение №3.

1.2.2. Приходи за местни дейности в размер на 24 606 610 лв., в т.ч.:

1.2.2.1. Данъчни приходи в размер на 9 523 000 лв.

1.2.2.2. Неданъчни приходи в размер на 10 940 074 лв.

1.2.2.3. Субсидии и трансфери от ЦБ за местни дейности в размер на 692 200 лв., в т.ч.:

1.2.2.3.1. Обща изравнителна субсидия в размер на 0  лв.;

1.2.2.3.2. Трансфер за зимно поддържане и снегопочистване в размер на 255 700 лв.;

1.2.2.3.3. Трансфери за други целеви разходи от ЦБ в размер на 436 500 лв.

 1.2.2.4. Целева субсидия за капиталови разходи в местни дейности в размер на 1 847 000 лв.,

1.2.2.5. Трансфери между бюджетни сметки (нето) в размер на 652 138 лв.

1.2.2.6. Трансфери между бюджетните сметки и сметките на СЕС, в размер на 150 000 лв.

1.2.2.7. Трансфери от ПУДООС в размер на 41 499 лв.

1.2.2.8. Финансиране на бюджетното салдо в размер на 760 699 лв.

1.3. Разходи в размер на 47 355 000 лв., разпределени по функции, дейности и отговорности, съгласно Приложение № 2.

1.3.1. За делегирани от държавата дейности разходи в размер на 22 748 390 лв.

1.3.2. За местни дейности в размер на 22 322 170 лв.

1.3.3. За дофинансиране на делегирани от държавата дейности в размер  на 2 284 440 лв.

1.3.4. Резерв в делегираните от държавата дейности в размер на 51 931 лв.

1.3.5. Резерв в местни дейности 600 000 лв.

1.4. Утвърждава бюджетно салдо по общинския бюджет, изчислено на касова основа в размер на 2 214 079 лв.,

2. Приема инвестиционната програма за 2025 г. (поименен списък по обекти, видове разходи и източници на финансиране) в размер на 6 369 396 лв., съгласно Приложение № 5, като:

2.1. Одобрява разпределението на целевата субсидия за капиталови разходи в размер на 1 847 000 лева съгласно Приложение №5а.

2.2. Приема разчет за разходите, финансирани с приходи от постъпления от продажба на общински нефинансови активи в размер на 1 300 000 лева, съгласно Приложение № 10.

3. Утвърждава разходите за заплати през 2025 г., без звената, които прилагат системата на делегирани бюджети, съгласно Приложение № 13.

     3.1. Числеността на персонала за делегираните от държавата дейности във функциите „Общинска администрация", „Образование" (с изключения на прилагащите делегирани бюджети), „Здравеопазване",  „Социално осигуряване, подпомагане и грижи", „Почивно дело, култура, религиозни дейности" (без читалищата) се определя от кмета на общината в рамките на средствата, определени по стандартите и утвърдените размери по т.3 от настоящото решение.

4. Утвърждава разчет за целеви разходи и субсидии, както следва за:

     4.1. Обезщетения и помощи по решение на Общински съвет 44 000 лв., в т.ч.:

           4.1.1. помощи за медикаменти и лечение на социално слаби граждани в размер на 41 000 лв.;

           4.1.2. помощи за военноинвалиди и военнопострадали 3 000 лв.;

     4.2. Субсидии за читалища 1 127 335 лв., съгласно Приложение № 7 (403 800 лв. от местни приходи);

     4.3. Програма за развитие на туризма в размер на 2 400 000 лв., съгласно Приложение № 9а.;

     4.4. Други дейности по културата в размер на 375 191 лв., съгласно Приложение № 9б;

     4.5. Разходи за развитие на спорта в размер на 1 125 327 лв., съгласно Приложение № 9в;

     4.6. Финансиране на МБАЛ Балчик в размер на 800 000 лева.    

5. Приема следните лимити за разходи:

5.1. СБКО в размер на 3 % от средствата за основна работна заплата на заетите по трудови правоотношения.

5.2. Разходи за представителни цели на кмета на общината в размер на 25 000  лв. и разходи

за представителни цели на председателя на ОбС в размер на 12 500 лв. съгласно Приложение №6.

6. Одобрява индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз за 2025 г. съгласно Приложения № 4 и 4а.

7. Определя планираните трансфери за съфинансиране на проекти по програми на ЕС през 2025 г. в размер на 363 533 лева, съгласно Приложение № 8.

8. Определя максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2025 година в размер на 6 040 000 лв.

9. Определя максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2025 година в размер на 20 140 000 лв.

10. Утвърждава показателите по чл.45, ал.1, т.2 от ЗПФ, за кметствата и населените места с кметски наместници съгласно Приложение № 12, в т.ч.:

    10.1. Разходи за осъществяване функциите на органи на изпълнителната власт на територията на съответното кметство или населено място в размер на 1 454 600 лв.

    10.2. Разходи за изпълнение на дейности от местно значение за кметствата, които се финансират с не по-малко от 30 на сто от приходите от продажба или отдаване под наем на имотите предоставени за управление от кметовете на кметства по ЗОС в размер на 269 616 лв.

11. Определя размера на просрочените задължения от 2024 година, които ще бъдат разплатени от бюджета за 2025 година в размер на 125 120 лв. съгласно Приложение № 14.

12. Определя максимален размер на дълга, както следва:

12.1. Максимален размер на новия общински дълг за 2025 г. в размер на 6 000 000 лв.;

12.2. Общински гаранции, които могат да бъдат издадени през 2025 г. в размер на 800 000 лв.;

12.3. Максимален размер на общинския дълг и общинските гаранции към края на 2025 г. в размер на 7 481 048 лв.

13. Приема актуализирана бюджетна прогноза за периода 2026 - 2028 г.

14. Определя размера на просрочените вземания, които се предвижда да бъдат събрани през 2025 година в размер на 1 211 447 лева.

15. Определя второстепенните разпоредители с бюджет, както следва:

   15.1 Второстепенни разпоредители на делегиран бюджет - СУ "Христо Ботев" гр. Балчик; ОУ "Антим I" гр.Балчик; ОУ „Св. Св. Кирил и Методий" гр. Балчик; СУ „Христо Смирненски" с.Оброчище; ОУ „Васил Левски" с.Соколово; ОУ „Г.С.Раковски" с.Сенокос, ЦСОП „Ак.Тодор Самодумов" с.Кранево, Исторически музей гр.Балчик.

   15.2 Общинско предприятие БКС.

16. Утвърждава закупуването на карти за вътрешноградски транспорт в района на вилната зона до спирка „Орехите" за 2025 г. на хора с увреждания с трайна нетрудоспособност със и над 50%, с постоянен адрес на територията на община Балчик. Редът за осъществяване на целия процес по реализацията на услугата се определя със заповед на кмета на общината.

17. Утвърждава закупуването на карти през 2025 г. за междуградски транспорт от всяко населено място на общината до гр.Балчик и обратно на хора с увреждания с трайна нетрудоспособност със и над 50%, с постоянен адрес в съответното населено място. Редът за осъществяване на целия процес по реализацията на услугата се определя със заповед на кмета на Общината.

18. Одобрява през 2025 г., за сметка на собствени местни приходи да се поемат разходите за погребения на ветерани от войните, социално слаби, самотни граждани /без близки/, безпризорни граждани, регистрирани в дирекция „Социално подпомагане" или граждани с доказан от съответната комисия социален статус под праговете за бедност и са без никакви доходи. Разходите да се възстановят до утвърдените размери в действащата Наредба за местни такси и услуги на Община Балчик.

19. Приема да се дофинансира поевтиняването на храната в ученическите столове в размер на 1.20 лева на ден / на ученик, както и допълнителните разходите за приготвяне на храна в ученическите столове без собствена кухня на стойност 0.80 лева за обяд.

20. Оправомощава кмета на общината да извършва компенсирани промени:

20.1. В частта за делегираните от държавата дейности - между утвърдените показатели за разходите в рамките на една дейност, с изключение на дейностите на делегиран бюджет, при условие че не се нарушават стандартите за делегираните от държавата дейности и няма просрочени задължения в съответната делегирана дейност;

20.2. В частта за местните дейности - между утвърдените разходи в рамките на една дейност или от една дейност в друга, без да изменя общия размер на разходите.

20.3. В разходната част на бюджета за сметка на резерва за непредвидени и/или неотложни разходи.

В изпълнение на правомощията си по т.18 кметът издава заповеди.

Кметът извършва съответните промени по бюджета на общината, включително по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него.

21. Възлага на кмета:

21.1. Да определи бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет.

21.2. Да утвърди бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет.

21.3.Да организира разпределението на бюджета по тримесечия и да утвърди разпределението.

21.4. Да информира общинския съвет в случай на отклонение на средния темп на нарастване на разходите за местни дейности и да предлага конкретни мерки за трайно увеличаване на бюджетните приходи и/или трайно намаляване на бюджетните разходи.

21.5. Да разработи детайлен разчет на сметките за средства от Европейския съюз по отделните общински проекти, в съответствие с изисквания на съответния Управляващ орган и на МФ.

22. Упълномощава кмета:

22.1. Да разработва и възлага подготовката на общински програми и проекти и да кандидатства за финансирането им със средства по структурни и други фондове на Европейския съюз и на други донори, по национални програми и от други източници за реализиране на годишните цели на Общината за изпълнение на общинския план за развитие.

22.2. Да кандидатства за средства от централния бюджет и други източници за финансирани и за съфинансиране на общински програми и проекти.

23.Общински съвет задължава Кмета на Общината:

      23.1. Със своя заповед да определи конкретните права и отговорности на всички второстепенни разпоредители с бюджетни кредити.

      23.2. Да ограничава или спира финансирането на бюджетните звена, разпоредители и субсидирани дейности при нарушаване на бюджетната и финансова дисциплина и разписаните правила за финансово управление и контрол.

     23.3. Да отразява служебно промените по общинския бюджет с размера на допълнително постъпилите средства от Министерство на финансите, трансферите от Министерства и ведомства, от дарения и застрахователни обезщетения.

    23.4. В изпълнение на чл.137 от ЗПФ да внася в общински съвет отчет за касовото изпълнение на бюджета.

    23.5.  Да предприеме последващи мерки за изготвянето на бюджета по пълна бюджетна класификация и тримесечно разпределение и представянето му в Министерство на финансите и поделението на Сметна палата, както и действия  по изпълнение на приетият от Общински съвет бюджет на Община Балчик за 2025 г.